Sista Bibelstudiet över Johannesevangeliet

    I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud…

 

Vi såg Hans härlighet. Med de orden sammanfattar Poul Madsen Johannesevangeliet i en rubrik i sin bok ”Nåde over nåde”. Hela kapitlet i min översättning är detta:

 

Om vi skulle finna ett nyckelord till Johannesevangeliet, skulle det bli ordet härlighet. Gång på gång stöter vi på detta ord, och där det inte står direkt, finner vi det överallt mellan raderna. Johannesevangeliet är evangeliet om Jesu Kristi härlighet.

Den naturliga människan kan inte se, att det finns någon härlighet över denne ensamme man, som vandrade så tungt här en gång. Hans härlighet talar alls inte till köttet. Det är en härlighet som är främmande i denna världen och främmande för denna världen. Utan uppenbarelsen kan ingen människa se Guds härlighet.

Det är korset som ger oss denna uppenbarelse. Korset förmår att öppna våra blinda ögon, och därför går korset som den röda ledtråden igenom hela detta härlighetens evangelium. Det gör det ännu mer oförståeligt för den köttsliga människan, eftersom kors och härlighet för henne framstår som två absoluta motsatser.

Johannes skrev, som vi tidigare har lagt märke till, sitt evangelium i en tid, då församlingen redan hade en lång historia bakom sig. Mer än 60 år hade förflutit sedan församlingens upprinnelse på pingstdagen efter Jesu himmelsfärd. Mycket hade hunnit ske under denna tidsperiod. Det hade skett, som så ofta sedan har skett i kyrkohistorien – den första generationens glöd och entusiasm hade avlösts av följande generationers liv på minnen och ljummenhet. De sju breven till församlingarna i Mindre Asien visar oss på det (Uppenbarelseboken kap. 2 och 3). Till och med den trosglödande församlingen i Efesus hade gått den vägen.

Detta hade Johannes sett med sorg i hjärtat. Det var detta han ville motverka med sitt evangelium. Hur skulle församlingarna kunna tas tillbaka till att bli helhjärtade igen, till att bli fyllda av liv och ljus och offervillighet, så som det var i den första församlingen? Bara en sak kunde hjälpa dem, nämligen en förnyad uppenbarelse av Herrens härlighet och storhet! Om man bara såg hur stor Han är, hur stor Hans härlighet är, så skulle det snart ske något med dem. Om de bara fick sina ögon öppnade för vem Jesus verkligen är, vilken förändring skulle då inte ske i deras liv och tjänst! All unkenhet skulle bli som bortblåst. All köttslighet skulle bli bannlyst. Glädje, kraft, ödmjukhet, offervilja och helighet skulle sätta en himmelsk prägel på dem alla. Fruktan och ängslan skulle försvinna, bortdrivet an Hans kärlek; mod och mognad skulle fylla allas hjärtan.

Det var en sådan livsförvandlande uppenbarelse av Jesu Kristi härlighet som Johannes ville skänka församlingarna, som han älskade med Jesu Kristi innerliga kärlek. Han visste mycket väl, att allt annat skulle vara verkningslöst, om det inte var så att församlingen fick korn på Frälsarens storhet och majestät. Till vad nytta är förnyade organisationer, nya metoder, nya evangelisationskampanjer o. s. v. om församlingen inte kan se Jesu härlighet?

Uppenbarelse – det är också församlingens stora behov i dag. Om den inte får det tynar den bort. Får den det så blir allt nytt!

Vi behöver som kanske aldrig tillförne i kyrkohistorien se herren som Han är. Inget kan hjälpa oss bättre till att se än det evangelium som vi har gått igenom tillsammans. Det rymmer Hans väsens härlighet; det rymmer vad vi behöver.

Men korset och härligheten går hand i hand. Utan korset ingen uppenbarelse – och  korset kommer utifrån detta faktum att säga Guds absoluta nej till allt det som inte svarar mot Jesu Kristi härlighet. Om vi skall uppleva Hans härlighet, måste vi också se domen över allt det som inte är Hans härlighet – och det är obeskrivligt mycket i människornas liv som skall in under denna dom.

Låt mig illustrera med ett exempel från Gamla Testamentet. Den andliga motsvarigheten i Gamla Tesamentet till Johannesevangeliet är Hesekiels bok. Nyckelordet till denna bibelbok är också härlighet. Du kommer kanske ihåg att denna bok börjar med en syn som beskriver Herrens härlighet. Det är en väldig syn, en betagande syn, som överväldigar oss och tvingar oss ned i stoftet. Läs detta kapitel under bön, och du kommer att ana lite va hur överväldigande Herrens härlighet är.

Denna härlighet höll till i Jerusalems tempel, som är en bild av församlingen, Guds andliga tempel och hus. Ovanför nådastolen emellan keruberna i det allraheligaste dolde sig Herren i all sin härlighet. Men templet var besmittat, fyllt med orenhet och synd och köttslighet och profeten såg med sorg att Herrens härlighet efter hand drog sig bort från templet. När Herrens härlighet hade lämnat templet var det egentligen inte något tempel längre. Det som gjorde det till Guds hus var borta.

Profeten sörjde över detta förfärliga, att Guds härlighet var borta, och han grunnade över hur härligheten skull kunna komma tillbaka, så att allt åter blev som det skulle vara. Herren visade honom hur det skulle ske.

Först måste Guds dom gå över det gamla templet, som var så skamligt fyllt med allt det som inte svarade mot Herrens härlighet. Gud kan inte kännas vid något som inte svarar mot Hans härlighet. Därför utöste Han sin vrede mot templet i Jerusalem; det blev ödelagt och tillintetgjort.

Därefter måste något byggas upp helt och hållet efter Guds vilja. Profeten mötte en man av koppar med en mätsticka i handen. Han visade hur Gud ville att allt i Hans tempel skulle vara.

Om Jerusalems invånare ville bygga efter Herrens anvisningar, skulle de åter få uppenbara Herrens härlighet. Då skulle Gud komma åter och fylla templet med sin härlighet.

Det är dessa toner Johannes slår an i sitt evangelium om än med helt andra ord. Det andliga templet var i förfall när han skrev sitt evangelium, som församlingar är i våra dagar. Hur skulle härligheten komma tillbaka?

Svaret är enkelt: Guds dom måste gå fram över allt det i församlingen som inte svarar mot Guds härlighet. Korset måste komma in i våra liv med förnyad kraft. Är vi villiga till det?

Om vi låter Herren göra det och om vi börjar bygga efter Herrens mönster. Då skall Hans härlighet vända tillbaka och bo ibland oss. Då skall vi se Hans härlighet. Då skall vi uppleva vem Jesus är och vad Han förmår. Allt skall bli nytt!

Det är detta vi behöver mer än allt annat. Det är den enda lösningen på alla våra problem. Vi behöver Herrens härlighet vi behöver evangeliet om Kristi härlighet, om Guds härlighet i Kristus.

Joh 1:14

… och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Melina & Trinity Wagner

Det var fint skrivet. Bibeln ar Guds ord och darfor ar det givetvis sa att kyrkan skall folja bibeln. Man kan inte valja och vraka i Guds ord och bara ta till sig de delar man tycker om och som passar ens liv. Gud vet battre an oss och darfor maste vi lita pa hans ord och folja detta sa gott vi kan (atminstone ha det som mal). Vi kan inte sta med en fot i varlden och en i evigheten. Svenska kyrkan gor ett skrammande daligt jobb pa att fora ut evangeliet och vara bibeltrogna. Vem ar Svenska kyrkans chef? Svaret borde vara JESUS!!!

2011-04-22 @ 22:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0