Bön?

Man kan läsa att bön är så mycket vanligare än man tror. Dock tänker jag ofta att vi ber så sällan, särskilt tillsammans, som vi är uppmanade att göra av Jesus själv. Han säger ju att där två eller tre eller flera för den delen har kommit samman för att be, där är han mitt ibland oss. En fin orsak till att be mer tillsammans är detta att släppa taget om att vi klarar allt själva. Vi får be tillsammans för att lita mer på Gud, och för att fostras till att höra Kristus till alltmer. Bönen låter dig och mig förstå att vi genom gärningar inte kan nå Guds rike. Gärningar är istället det som han förverkligar i oss, efter att vi har lagt våra liv i hans händer. Det är målet för vår gemensamma bön.
GöranO


Vårdagjämningstid

Natten blir lika lång som dagen i natt, sedan allt kortare. Det är en slags avgörande punkt på året. I år har vårdagjämningen hälsat oss med en ouvertyr - en solig vårvintervecka. Här i församlingen har den varit mycket intensiv.

En energisk biskop har hållit sin första visitationsvecka med oss här i Väne kontrakt.

Denna onsdag genomfördes en bönekväll "för 10.000 jobb" i Pingstkyrkan. Många samfund från Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla var representerade. Starkast intryck på mig gjorde fader Abdo Ciceks bön och lovprisning till Herren. Det påminde mig åter om vilken Herre vi har för våra liv och för vår jord och för Trollhättan.

Nu närmar sig en söndag som löper in mitt i fastan, en söndag av ett annat slag, men ändå ett slags fastesöndag, Jungfru Marie bebådelsedag. En söndag mitt i fastan för att hon, Maria, fick gå smärtans och lidandets väg på ett särskilt sätt. Hon skulle få sörja sin förstfödde. Också en speciell söndag, en märklig söndag, eftersom den härbärgerar Magnificat, denna bön bland böner utsprungen ur det största mänskliga någonsin - att få bära Frälsaren under sitt hjärta. Det är märkligt med Maria, det är stort med Maria, nog större än vi anar...
"...Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig..."


Inne i fastan

Detta är verkligen en fasta på många sätt. I veckan har det inte bara varit en fortsatt väntan på besked om hur det skall gå för SAAB utan också nyheter om oegentligheter i katolska kytkan som skakat om människor - med rätta. Hur kan det bli så att en liten nioårig flicka i Brasilien blir våldtagen av sin styvfader - sedan blir brännmärkt för att hon går genom en abort, medan förövaren, fadern, går fri - det vill säga, allt detta, från den moraliska instans som heter katolska kyrkan på den plats där denna flicka bor. Det är naturligtvis upprörande!
Samtidigt visas en film på svensk teve om hur en katolsk präst som ägnat sig åt pedofili också efter en fängelsedom kan dyka upp i en ny församling i ett nytt land och utföra samma gärningar igen. Vilken är kyrkans reaktion? Det är naturligtvis upprörande!
Skulle vi behöva ta upp detta som ett samtal i våra kyrkor på något sätt? Hör av dig!

Ja det är verkligen en fasta när mörka stråk tränger sig på, alldeles nära och tom i våra liv och vår verklighet.

Trollhättan i början av mars

Det har äntligen varit en ljus, ganska varm dag efter en köldperiod. Fastetiden har börjat sätta sig. Mitt på dagen varje torsdag firar vi passionsgudstjänst i kapellet i församlingsgården. För övrigt känns det mycket avvaktande när det gäller SAAB och svensk ekonomi och oron över samhällssituationen överhuvud. Vart är vi på väg? I ett skyltfönster på gågatan kan man läsa: Köp SAAB! Jag tror att det just nu är mycket svårt att sälja den bilen - det är ett slags tidens ingenmansland för Trollhättans stolthet. Vad är realistiskt? Hur ser framtiden ut? Vad händer bortom rekonstruktionen? Vi kan inte veta någonting. Felslut är vanliga när det gäller allt sådant. Och visst påverkar det människor om den ovissheten tar för mycket av tid, av framtid. Detta eftersom det finns mindre av förtröstan idag. Det är som om "just-in-time"-produktionen gått in i vardagslivet.
Fastan bryter det tänkandet. Det är en tid fram mot katastrofen som vänds i evighetsglädje. Mitt i alla bekymmer finns det som är så oändligt mycket mer avgörande. Jesus har burit hela världens synd och nöd. Han har tagit allt på sig, han har besegrat allt ont - han har fört fullkomligheten in i denna tid, i denna tillvaro. I honom är framtiden greppbar, hur osäker den än ser ut, ja, hur osäker den än är.

RSS 2.0