Fönster mot Gud, recension av Göran Larssons senaste

Fönster mot Gud – Ikonernas budskap i Svenska Teologiska Institutets kapell i Jerusalem

Av Göran Larsson

Utgiven av Arcus förlag 2011 i skriftserien ”Skrifter om judisk och kristen tro och tradition”

 

Detta är en bok utgiven till Svenska Teologiska Institutets 60-årsjubileum. Denna bok fick vid första påseende mig att tänka på liknande festskrifter som passerat genom mina händer under åren. Tjusig förpackning, dyrbar inbindning och förstklassigt tryck, vackra bilder över dubbla uppslag, men kanske ett mindre intressant innehåll. Man kan förledas att tro, att just innehållet inte skulle intressera den som aldrig besökt och troligen inte heller kommer att besöka den skildrade miljön i Jerusalem. Men, ack vad jag bedrog mig. Göran Larsson skriver aldrig ointressant, vad han än ger sig in på – inte här heller.

Vi får följa med i Svenska Teologiska Insitutets historia från dess begynnelse till dags dato. Det är faktarikt och bildrikt skildrat. Huvudinnehållet i boken är dock en helt annan sak. Det är just som bokens titel säger: en genomlysning (Fönster mot Gud) av ikonerna i kapellet och dessas budskap om den kristna tron, sett utifrån Kyndelsmässodagens berättelse om Jesu frambärande i templet. Det är en enda rik, lärd och trodd predikan, med många inblickar i hur det judiska och det kristna förhåller sig till vartannat.

Hela denna predikan, som är huvuddelen av bokens innehåll, bygger på vad ikonerna, målade av Bengt Olof Kälde och installerade i kapellet till Kyndelsmässodagen 1986, kan förmedla oss av symbolik och teologi. Det framgår att konstnären och författaren haft ingående samtal om detta. Så redogör Göran Larsson för sådant som vi känner igen och vet men ändå kan glädjas åt att få läsa igen, så som en god predikan ges oss. Dessutom öppnas för oss nya fönster in mot den tradition som vi ärvt från våra judiska fäder. Det är kongenialt att just Kyndelsmässodagens evangelium blir blickfånget i detta kapell. Enligt judisk sed bärs det lilla Jesusbarnet fram på den heliga platsen, i Jerusalems tempel. Där sker ett möte med Symeon, en skriftlärd, som får rikta en profetia in i det nya som skall ske. I ikonen bär Symeon en judisk bönemantel. Göran Larsson sammanfattar Symeons plats i bilden så här:

”I Bengt Olof Käldes ikoner utgör nu en ”riktig jude” blickfånget. Juden Symeon har fått det utrymme han förtjänar – det utrymme han intar i evangelieberättelsen. Genom att det judiska får komma till uttryck öppnar Symeon långa perspektiv både bakåt och framåt som gör Jesus ännu större för vår blick.”

Ikonernas innehåll och Göran Larssons stora beläsenhet i judisk och kristen tro ger mängder av kunskap in mot Guds stora plan med sitt folk och alla folk i denna till synes lite begränsade festskrift. Det är som det skall vara när man får en god läsupplevelse – när man lägger ifrån sig boken märker man att man gått på en väg som man inte varit inne på förut. Och det är så det skall vara.

 


RSS 2.0