Första Söndagen i Advent

 

Joh 18:36-37

    Jesus svarade: "Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen, hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag." [37] Pilatus frågade: "Du är alltså kung?" Jesus svarade: "Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst."

Ett nytt kyrkoår ligger framför oss. Johannes får tala till oss om hur vi skall använda det året som ligger framför oss. Vi skall ta emot Herren Jesus i våra liv. För Pilatus stod den möjligheten öppen för första gången. Han ställer nyfiket frågor som Jesus svarar på mycket ärligt och rakt. Vi kan ana att Pilatus har en bakomliggande agenda, men Jesus har det inte. Han är helgjuten i ord, tanke och handling. Han står för sanningen i en värld som är relativiserande. Han visar på sanningen som just något relaterande, nämligen till Honom. När vi drabbas av det oförståeligt svåra, när livssaften liksom torkar ut i oss i sorg och saknad eller i livsångest, finns det en relation att ty sig till. Det är Han "som inte bryter av det knäckta strået eller släcker den rykande veken." Det är Han "som en dag skall föra rätten till seger." Det är Han vars "namn skall ge folken hopp."

"Relation och relativ" - det är sådant som för oss människor tycks stänga vägen för hur vi vill förhålla oss till verkligheten. Ändå är vi just sådana i våra begränsningar. Budskapet om att det fullkomliga finns dold i relationen, i att höra till Kristus, blir då, om vi vill se det, en möjlighet att vila i tillvaron. Vi är inneslutna i en relation här i livet, som spänner och omfattar det jag aldrig kan överkomma, det som ligger framför mig, idag, i morgon, i evighet. Jesus är den med sin röst talar till oss nu i sitt ord, Han är den som skall möta oss i morgon "i Galileen" och Han är den som öppnar rättfärdighetens port en gång.

I dessa dagar är det befriande att höra Herrens röst när Han talar till den högsta världsliga makten i Jerusalem. Här finns ingen tvekan från Jesus sida. "Den som hör till sanningen lyssnar till min röst", säger Han till Pilatus. Tänk om vi vågade vara kristna och hävda Jesu ord, lyssna till Hans röst och säga sanningen. Om vi tänkte mindre på att vara Pilatus till lags, att vara folkopinionen till lags. Tänk om vi kunde säga de sanningar som Jesus säger in i vår tid, för vår tids människor, för att bara Jesus skall bli känd, trodd och älskad.

Bloggen kommer att innehålla söndagens evangelium under detta kyrkoår - och kommer förhoppningsvis att under följande kyrkoår - om jag får leva - att fylla på med evangelier, epistlar och gammaltestamentliga texter; allt med intentionen "Att Jesus skall bli trodd, känd och älskad av fler." Ett välkommen till Dig som läser. Reagera gärna med kommentarer, bidrag med tankar. Till varje söndag hör en bild som på något sätt speglar texten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0